היכולת לשחזר את התאונה

בישראל פועלים מומחים מסוגים שונים שכל אחד מהם מציג ידע רב בתחום עיסוק מסוים. לכן, גם כשאנו מדברים על תאונות דרכים עלינו לדעת שיש אנשים שהוכשרו ברמה הנדרשת על מנת להציג את הסיבות לתאונות שונות שנגרמו בכבישי הארץ. כך, איש מקצוע כמו בוחן/ חוקר תנועה אזרחי יכול להגיע למקום שבו התרחשה תאונת דרכים מסוג נזק בלבד/ קלה/ קשה/ הרוגים ולהציג בתוך פרק זמן קצר את הסיבות שגרמו לה.

הרעיון הוא לשחזר את תאונת הדרכים. זאת מאחר וכך עולה התמונה המדויקת של סיבות התאונה. בדיקה קפדנית של השטח בו התרחשה התאונה, חישובים פיסיקליים שונים, בדיקה של הרכבים שהיו מעורבים בתאונה, ועוד התייחסויות לנתונים רלוונטיים כגון: זיהוי ממצאים מהתאונה (סימני צמיגים, רסיסי זכוכיות ושברים מכלי הרכב, נוזלים), הנצחת ראיות (שיפועים, מהמורות בכביש), בחינת שדה ראיה ואפשרות למצוא עצמים מסתירים כגון צמחיה שיוסרו מאוחר יותר,הנצחת הזירה לפני שמתבצעים שינויים (צביעה של סימונים מחדש, הצבת תמרורים), יביאו את הבוחן/ חוקר להגשת חוות דעת מסודרת הכוללת את הגורמים לתאונה שהתרחשה.

הידע המקצועי בא לידי ביטוי בעוד צורות

אם אנו מדברים על יכולת ניתוח, הרי שהיא יכולה להועיל לא רק לחברות ביטוח. שירותיו של בחן/חוקר מומחה בעל הסמכה יכולים גם להיות מוצגים בפני עוד גורמים אחרים שיכולים להפיק את המקסימום בלא מעט דרכים מהידע הרחב שלו. לכן זה לא מפתיע לראות כיצד במגוון רחב של גופים ישמחו להכיר בוחן/ חוקר תנועה מוסמך כדי לראות מה הוא בדיוק יכול להציע להם.

אלו שמנהלים ציי רכב גדולים יכולים ליהנות משירותיו של חוקר איכותי בזמן שהוא מלמד על איתור של מוקדי תאונות דרכים, וכשהוא מדגיש בפניהם את ההיבטים המסוכנים של תפעול לא נכון של רכבים וניהול לא נכון של מאגרי הרכב של הארגון. העברת ידע כזו יכולה להקטין את הסיכון שבהיקלעות לתאונות דרכים מצדם של נהגי הארגון.

חומר מעמיק שמעניק ידע מיוחד

בוחן/ חוקר תאונות דרכים מוסמך הוא אם כן אדם שיש לו יכולת אמיתית לבדוק כל תאונה בצורה הנכונה.

בפועל, אנו יכולים לראות כיצד איש מקצוע כזה גם יכול לחקור בצורה מעמיקה הרבה יותר תאונות שסיבותיהן מורכבות מאוד. בזכות ההכשרה וההסמכה בוחן/ חוקר תאונות דרכים מוסמך יכול לשחזר בצורה מרשימה את התאונה שהתרחשה ובכך להצביע על אשמתו של נהג מסוים, על תנאי דרך מסוימים שגרמו לתאונה, על בעיה טכנית ברכב, או על מזג האוויר שהקשה מאוד על הנהגים.

פנייה אפשרית בכל רגע

כל אחד מאתנו יכול להיקלע לתאונה כזו או אחרת. גם אם אנו נהגים זהירים מאוד וגם אם תנאי הדרך היו מצוינים, הרי שתאונות מסוימות נגרמות כשלנו אין כל שליטה על המצב. הדבר מדגיש את נחיצותו של בוחן/ חוקר תנועה אזרחי במצבים שבהם יש לחקור לעומק את הסיבות לתאונה בין אם מדובר בהאשמה מסוימת ובין אם מדובר על סיבות אחרות לחקירתה של כל תאונה.

ראוי לציין כי הפנייה לבוחן/חוקר אזרחי יכולה להתבצע גם אם לא מדובר בסמיכות קרובה מאוד לשעת התאונה. איסוף ממצאים מהזירה, בדיקת השטח, חקירה של עדים ועוד פעולות אחרות יכולות להתבצע גם אם לא מדובר בשעות ספורות אחרי התאונה, אלא גם בימים מספר לאחריה, כך שגם פנייה מאוחרת כביכול היא דבר שלא ימנע בדיקה מקצועית.

שילוב בוחן/ חוקר תאונות אזרחי מיומן ומקצועי מהשלב הראשוני של קרות התאונה יכולים להביא לתוצאות טובות ואמיתות.

משה וייסמן,
בוחן תנועה אזרחי